Cinema Paradiso



 

Saturday, 14 April 2018

Le grand départ / The Big Departure. 1972.

Le grand départ / The Big Departure. 1972.
Совершенно безумный, не имеющий сюжета фильм французского художника, скульптора и режиссёра Мартиала Райса. О содержательной части фильма говорить смысла нет, следует лишь отметить что в одной из ролей снялся знаменитый американский актёр и сценарист Стерлинг Хэйден. Так же интересен момент - основная часть фильма снята по технологии Eastman Color Negative (ECN), то есть цвета инвертированы. Поэтому здесь присутствует как оригинальная версия фильма, так и второй вариант - после обработки в редакторе видео.
 FR. Le Grand Départ est un film français réalisé par Martial Raysse, sorti en 1972.
Une fin de repas comme tant d'autres: un couple au regard vide devant un écran de télévision, plongé dans une digestion béate; puis, rupture avec l'arrivée brutale et rapide d'un jeune homme, et sa fuite en vélomoteur. Avec lui, le metteur en scène nous entraîne dans une "fête à l'envers"; l'ordre logique est renversé; les personnages changent d'identité; ils empruntent leurs masques tour à tour à des animaux (le chat Caïn), à des héros de la mythologie (Monsieur Nature), à des tableaux célèbres. Les allusions à la peinture sont nombreuses: Léonard de Vinci, Millet, Delacroix et même des contemporains: Labisse et, naturellement, Martial Raysse (le réalisateur est peintre). Les couleurs prennent celles des négatifs d'une photo: les roses buvard tournent subitement au vert, et les mauves délavés au bleu; les catégories, les déterminations ordinaires s'évanouissent dans des effets visuels fluides et inattendus. Ces créatures mystérieuses parlent du "grand départ" et cherchent le "paradis". Cette quête les conduit dans une sorte de communauté hyppie où le rêve a chassé la réalité. Ils se retrouvent sur un radeau soumis à des événements cosmiques indéfinissables; le cauchemar et le merveilleux deviennent inséparables. Les cataclysmes se succèdent; les fantasmes, les espoirs disparaissent, emportés dans un flot d'images évanescentes qui se dissolvent dans la confusion et se désagrègent dans l'horreur! Le grand départ? La quête du paradis? Avec qui? Vers quoi? Puisqu'il semble, "hélas, qu'il n'y ait pas d'autres paradis que celui où nous sommes".
EN. Not a good movie, though a prime example of audacious, rule-breaking cinema. It’s an early seventies French film shown almost entirely in negative exposure, which in itself makes it worth a watch.
LE GRAND DEPART (THE GRAND DEPARTURE; 1972) was the only feature directed by the famed French painter and sculptor Martial Raysse. In keeping with the revolutionary spirit of the time, LE GRAND DEPART has no plot to speak of and appears to have been largely made up on the spot. It shares a kinship with such films as BEGOTTEN (1990) and the X-rated short THE OPERATION (1995), both of which experimented with negative exposure (and far more effectively).
For decades LE GRAND DEPART was thought a “lost” film, but in late 2008 it made its DVD debut (in France), to alternately enchant and disappoint viewers anew.
We follow the cat man into a bizarre fantasy universe presented in negative exposure that reverses color values (black is white and vice versa) and written words. The cat man steals a car and then picks up a young girl he promises to take to “Heaven.” Heaven turns out to be a country chateau inhabited by several more animal mask wearing weirdoes.
There’s also a hippie cult frolicking in the woods nearby. The cult’s leader is an intense English speaking guru who prophecies a “Grand Departure” that will liberate his followers from their Earthly concerns.
Somewhere in here we learn the cat man represents death, as everyone he meets dies soon afterward--if he doesn’t do the killing himself. An example of this occurs when he callously molests a woman on a country road and leaves her for dead.
The cat man winds up on a “raft of freedom” manned by the guru and his followers. The raft becomes a sort of interstellar flying carpet that whisks them all through the cosmos. The trip is fun at first, with the cultists frolicking and playing ball with the Earth(!), but it eventually degenerates into a mass orgy…and the film finally returns to normal exposure.
The negative exposure works wonders, transforming drab Parisian locations into exotic dreamscapes. Of course it can’t do much for the camerawork, which is loose and amateurish; without the visual heightening this would likely play like a crappy home movie. Nor is the acting anything much; the only performer who makes any impression is Sterling Hayden as the cult leader.
 This film was created using technology Eastman Color Negative (ECN) is a photographic processing system created by Kodak in the 1950s for the development of monopack color negative motion picture film stock. Therefore, here is the original version of the film and the second version with inverted chroma.
Director: Martial Raysse.
Cast: Sterling Hayden, Anne Wiazemsky, Gilles Raysse, Lucienne Hamon, Alexandre Raysse, Jackie Raynal.
France, 1972.
Language: French, English.
Subtitles: English, French.
Download Le grand départ / The Big Departure. Original version.
Download Le grand départ / The Big Departure. Inverted chroma version.
Le grand départ / The Big Departure. 1972. Original version.
Le grand départ / The Big Departure. 1972. Original version.
Le grand départ / The Big Departure. 1972. Inverted chroma version.
Le grand départ / The Big Departure. 1972. Inverted chroma version.

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